maanantai 17. helmikuuta 2014

LoveMeDo -Pitkä valitusvirsi- ei vaan huomioita.

Postauksena jotain, mitä on  esiintynyt muutamassa muussakin blogissa. Mitä jäi käteen LoveMeDo- erillaisesta häätapahtumasta... Alkuun. Paikkana kattilahalli oli magea. Jos rahaa olisi yllinkyllin, järjestettäisiin minun ja bussikuskin häät kattilahallissa, siitä joskus bussikuskin kanssa vitsailtiinkin (vuorokausi vuokra oli vajaat kolme tonnia). Hääpaikka ei vain kustantaisi tuota vaan paikan päälle tarvitsisi järjestää myös tuolit, pöydät jne... Rahaa saisi uppoamaan, mutta paikkanahan se olisi kertakaikkisen mahtava. Nostalginen, hieman teollinen ja ennen kaikkea jykevä vanha rakennus. Joten tapahtumaankin se sopi erinomaisesti. Jotain häämaailman tuntua.. Tästä linkki jos kiinnostui tilan vuokraamisesta itsellesi.

Alkuun harmikseni täytyy todeta, että tapahtumalta jäin odottamaan hieman enemmän. Tähän heti alkuun todettakoon, että minä ainakin yritän perustella kantani rakentavasti, koska Somessa useampi ihminen on peräänkuuluttanut perusteluita pettymykselle. Olin nimittäin ennakkomarkkinoinnin uhri ja siitä jäi mielestäni tasokkaampi kuva! Olin varautunut pursuilevaan pieneen kattilahalliin ja henkeä salpaaviin ihanuuksiin ja jokseenkin minulle jäi hieman ..noh jotain.. kuva koko jutusta. Seuraavassa pientä perustelua sille, mikä jäi kaivamaan hampaan koloon ja mikä tapahtumassa tuntui hyvältä.
Matkalla

Ensinnäkin häät ovat minulle henkilökohtaisesti pilkunviilaus asia, paljon yksityiskohtia ja estetiikkaa. Häistä tulee mieleeni henkeäsalpaavat ja kauniit, ihanat, taivaalliset juhlat, joissa kaikki voivat tuntea olevansa hetken nauttimassa, joka ikisestä jutusta. Tätä odotin myös tapahtumalta.

Olen elämäni aikana joutunut messuilemaan yhdessä jos toisessakin jutussa enenmmän ja vähemmän . On tullut nähtyä niin pienyrittäjiä, suurempia firmoja, pieniä tapahtumia, suurempia ja palvelua ja toisenlaista palvelua. Lisäksi olen järjestänyt tapahtuma-asioita itsekin, mutta mikään edellämainituista ei ole liittynyt häämessuihin. Kerran olen tainnut käydä häämessuilla satamassa, mutta siitäkin on aikaa jo vajaa kymmenisen vuotta. Kokemuspohjani tapahtumiin siis on luotu muiden alojen ja sisältöjen pohjalta. Entisenä asiakaspalvelijana (niin sisäisten- kuin ulkoistenkin) ja nykyisenä hoitajana, peilaa kaikessa, missä tapaan ihmisiä -asiakaspalveluun. Miten mahdollinen asiakas huomioidaan, otetaanko kontaktia, pitääkö itse kysyä tuotteesta tai tuleeko se luonnollisesti kun tulet ständille. Lisäksi estetiikkaan, jos potilashuone on töissä hujanhajan näyttää huone kaaokselta ja potilas hoitamattomalta, vaikka potilas olisi hoidettu kuinka hyvin. Myös tapahtumissa rikkonainen estetiikka saa minun mieleeni aikaiseksi sotkun/epäammattimaisen kokonaisuuden.

Kuten jo totesin, paikka oli hyvä. Aula oli hieman kolkko. Olisin yrittänyt saada sisääntuloon hieman näyttävämmät pöydät, nyt alku sisääntulosta tuli mieleen: "No, joo ei ollu mietitty, niin viime hetkessä saatiin nää pöydät tähän.", koska suoraan edessä komeillut pöytä kuohuviineineen taas oli pramea ja näyttävän näköinen, joten ne eivät kulkeneet millään tavalla käsikädessä. Sisääntulo ei ollut kutsuva. Toivoisinkin ensi vuonna näkeväni huolellisesti suunnitellun sisääntuloväylän. Koska sähköisessä mediassa moni asia oli suunniteltu todella kauniisti ja näyttävästi.


Narikkaan ei ollut jonoja ja takkinsa sai sinne sujuvasti. Lähimmät ständit olisivat voineet olla hieman kauempana, jotta suurempien morsio+kaasolaumojen pukeutuminen olisi ollut mukevempaa. Lisäksi takin riisuttuaan olisi ollut mukava, jos naulakoiden luona olisi ollut lyhyt "infotaulu" paikalla olevista ständeistä. Vaikka palveluntarjoajat/esillelaittajat olivatkin netistä luettavissa, olisi ne olleet paikanpäällä vielä kiva todeta. Lisäksi äkkiseltään silmiini ei missään vaiheessa eksynyt aikataulua. Tai sitten olin hieman sokea. Sitä olisin kaivannut. Korjatkaa, jos joku muu huomasi kyseisen jossain.

Näytteilleasettajien ständit olivat kauniisti aseteltuja. Näytteilleasettajia olisi saanut mielestäni olla hieman enemmän, koska tila jäi hieman liian puolityhjännäköiseksi. Tai vaihtoehtoisesti mielestäni näytteilleasettajilla olisi saanut olla enemmän paikan päällä tavaraa (tämäkin saattaa olla toki haasteellista pienemmille näytteilleasettajille, joiden henkilöautoon ei mahdu mitään ihme repertuaaria).

Muutamaan näytteilleasettajaan oli myös ilmeisesti iskenyt kisaväsymys, sillä puoliviiden maissa oli enemmän kuin kaksi näytteilleasettajaa, jotka haukottelivat ja jättivät ottamatta kontaktia ständin luo lähestyttäessä.

Parhaiten pisteitä yrittäjinä sai ehdottomasti reippaalla lähestymisellään: Ninka, Lily Dream Wedding, Beloved ja Decora HouseHeillä näkyi positiivinen asenne ja asiakaspalveluhenkinen ote, halu tehdä omaa työtä. He myös huomioitvat muita messuilijoita, jotka ohi menivät vaikka toisen kanssa olisi ollut kesken. Ammattitaitoisia asiakaspalvelijoita mielestäni.
Itse morsmaikku.

Kattauskisan asetelma nro. 6
Itse samankaltaisissa työtehtävissä toimineena, odotan uskaliasta ihmislähestymistä ja oman tuotteen markkinointia. (Enkä nyt tarkoita mitään yltiötuputtamista) Ja asiakkaiden huomiointia. Jos istuu hartiat lysyssä ja näprää omaa kännykkää kun ihmisiä kulkee ohi, ei ainakaan minulta saa kovinkaan montaa pistettä, tai kiinostusta palvelulle.

Ilmainen kuohuviinimaistajaispiste oli myös täysi pettymys. Viinin tarjoajat juttelivat keskenään, eivät esitelleet meille lainkaan kuohareita (vaikka mitään jonoa ei ollut). Eipä tule mieleenkään noita viinejä ihan periaatteestakaan juoda myöhemmin. Olisin toivonut, jotain infoa, edes kohteliasta asiakaspalvelua. Toisaalta seuraavaa vuotta ajatellen, voisiko juomatarjoajia olla useampia? Jotta saisi tosi perspektiiviä juhlien kuohuviin tai ainakin pari?. Tämä olisi kiinnostanut kovin. Olisin voinut vaikka maksaa niistä lasillisista, jos tarjoajia olisi ollut useampi -hääkuohuvaa (tai vaikka hääjuhlaan juomaksi) meiningillä.

Jossain vaiheessa esiintyi bändi, joka sinänsä ei ollut hullumpi, mutta hukkui puheensorinaan ja toisaalta taas piti puhua hirvittävän lujaa, jotta keskustelu kaverin kanssa onnistui siinä esiintymislava päädyssä. Sitten myöhemmin oli Tyyliniekka äänessä, siitä taas ei saanut kunnolla selvää anniskelualueelle. Äänentoisto siis kaipaisikin pientä kikkailua. Ainakin juontojen toivoisi kuuluvan selkeästi joka paikassa (Vähän niinkuin hulluilla päivillä, kuulet koko ajan sellaisen selvän, kivan puheen, missä vaan oletkin). :)

Kaikesta purnauksestani huolimatta, minusta tapahtumalla on kaikki edellytykset kasvaa yhdeksi vuoden mageimista häätapahtumista. Koska idea oli hyvä ja ennakkomarkkinointi erityisen onnistunut. Toivonkin, että järjestäjät kuuntelevat tarkalla korvalla kävijöitä ja kenties järjestävät seuraavia varten vaikka äänestystä muutamista asioista, jolloin saadaan ehkä uudenlaisia ideoita ja pientä timantin hiontaa aikaiseksi. Tai kokeilevat joitain juttuja ihan toisin. Kiitos kuitenkin tapahtuman järjestäjille, homma ei varmasti ollut helpoimmasta päästä! :)

Kattauskisassa ollut kukka-asetelma

Ninkan hiuskoru jota ensin katselin, tämä ihanuus ei matkustanut kotiin asti

Morsian ja sen kaaso. LoveMeDo-drinkki oli hyvä! :)

Näkymä puoli viiden aikaan ylätasanteelta


Muuten lauantai oli ihana. Kaasoni J ja minä nautimme hyvän illallisen Vltavassa. Lopuksi isäntä tuli hakemaan ja kruunasi kotimatkan, oli nimittäin huurteisen kylmät siiderit odottamassa autossa.
Illan viimeinen

Ainiin löysinhän minä messuilta ihanan hiuskoristeen. Niitä minä toivoin löytävänikin. Laitetaan siitä postaus sitten ihan erikseen. Ilman purnauksia!

Jenni

P.S. Kihlajaiskutsut ovat lähteneet ja luvassa onkin tällä viikolla postaus "Meidän kihlajaiskahvien kutsut"
P.P.S. Messuista olisi saanut vielä enemmän irti, jos ei olisi mitään suunnitellut mihinkään suuntaan omien häiden osalta. :)

9 kommenttia:

  1. Hyvä postaus. On paljon kivempaa/antavampaa lukea rakentavaa palautetta asiasta kuin asiasta. Jos on vain niin helppo valittaa valittamisen perään, mutta kun kysytään perusteluja/preppausideoita niin sitten ei osata vastata. Toivottavasti tapahtuman järjestäjät pääsevät muutamien hääbloggareiden jäljille ja käyvät lukemassa postauksen tapahtumasta, ehdottoman hyvää palautetta verrattuna esimerkiksi somessa esiintyneisiin "tyhmää, en tykännyt, rahat pois fiilis" kommentteihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Niin palautteen antajalla pitäisi aina olla parannusehdotus asiaan -kuinka meiningillä! :) Ja joo, se palaute "siellä oli sellanenkin ämmälauma" tms. Ei ole kovinkaan rakentava ja sellainen VMP typpinen kirjoittelu ei johda mihinkään.

      Laitoin linkkauksen tapahtumajärjestäjän fb sivulle myös ja siinä kommasivat, että hyvää palautetta, joten ainakin minun palaute on mennyt johonkin asti. :)

      Poista
  2. Terveiset Lily Dream Wedding Hääsuunnittelijalta. Oli mukava tavata ja toivotamme sinulle onnea tuleviin häihisi.

    VastaaPoista
  3. Todella hyvä kritiikki! Ihanaa kun kerroit rehellisesti ja perustellusti asioista! Tätä lajia lisää kaikilla rintamilla! Itse kaipailin joillekin osastoille logoja selvemmin esiin, jotta olisi heti hahmottunut mitä tuotteita tai palveluita oli tarkoitus esitellä. Ja pitkää lattea...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos oikein kovasti! :) Hyvä jos mielipiteet lukivat tuollaisena, koska sellaiseksi ne oli tarkoitettu.. perusteltuja asioita, miksi minä koin jonkin asian jollain tavalla. :)

      Poista
  4. Tämä on tähän mennessä paras postaus jonka olen tapahtumasta lukenut. Asiallinen ja äärimmäisen hyvin perusteltu! Hyvä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tanja! :) Kyllä sen rustauksessa hetki menikin, jotta oma perustelu tuli kirjoitetussa muodossa edes jokseenkin luettavaksi. :) Ja siltikin siitä jäi ehkä hieman suomenkielensanahärökielihirviölausekokoelma.. :D

      Poista

Kaunis kiitos kommentistasi! ♥